ကမၻာဦးေခတ္ကာလ
လူမ်ားဟာ အေၾကာက္တရားမ်ား ျဖစ္ေပၚလာရာကစတင္ၿပီး သစ္ပင္၊ ေတာ ၊ ေတာင္
စတဲ့အရာေတြကို နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးအဖံုဖံုတုိ႔ျဖင့္ ကိုးကြယ္ပူေဇာ္လာၾကပါတယ္။
ေနာက္ေတာ့ မျမင္ရတဲ့ နတ္ ၊ျဗဟၼာမ်ားကိုလဲ ဘုရားတစ္ဆူသဖြယ္ ကိုးကြယ္
လာၾကတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီလိုကုိးကြယ္ပူေဇာ္မႈေတြနဲ႔အတူ အရိုအေသေပးမႈ
‘ရွိခိုးမႈ’ ဆိုတဲ့ ေ၀ါရဟရစကားလံုးကို သံုးႏႈန္းလာခဲ့ ၾကရာ ယေန႔ထိတိုင္
ျဖစ္ပါတယ္။
တစ္ေန႔ လုပ္ေဖၚကိုင္ဖက္ သူငယ္ခ်င္းအေဖၚနဲ႔အတူ သူနာျပဳဆရာမေလးတစ္ေယာက္ ေက်ာင္းေပၚ သို႔ ေရာက္ရွိလာပါတယ္။ ၀တ္ျပဳၿပီးတဲ့အခါ သူမရဲ႕နာမည္က မ…………..ပါလို႔ သူမကိုသူမ မိတ္ဆက္လာပါတယ္။ တစ္ဖန္သူမက “တပည့္ေတာ္တို႔ ဗုဒၶဘာသာ မ်ား ဦးခ်ကန္ေတာ့တဲ့အခါမွာ ထိျခင္းႀကီးငါးပါးနဲ႔ ဦးခ်ကန္ေတာ့ၾကတာကို ျမင္ခဲ့ ၾကားခဲ့ သင္ခဲ့ရပါတယ္ဘုရား။ တစ္ေန႔ တပည့္ေတာ္သူငယ္ခ်င္းမအိမ္ကို ကိစၥတစ္ခုန႔ဲ သြားေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီမွာ သူငယ္ခ်င္းရဲ႕ အေမက ဘုရားအေဆာင္ေရွ႕မွာ ထိုင္ကာ ထူးဆန္းတဲ့ ရွိခိုးနည္းနဲ႔ ရွိခိုးေနတာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီလို ရွိခိုးတာကိုလဲ အခုမွျမင္ဖူးတဲ့အတြက္ ထူးဆန္းေနသလိုပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ စိတ္ထဲ မေနႏိုင္တာနဲ႔ ရွိခိုးနည္းအေၾကာင္းကိုေမးလိုက္ပါတယ္။ သူငယ္ခ်င္းရဲ႕အေမက ဒီလိုရွိခိုးတာဟာ ဘုရားရွင္တို႔ မုျဒာကန္ေတာ့ နည္း ျဖစ္တယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။ မုျဒာရွိခိုးနည္းကို ျမင္ရတဲ့အတုိင္း ေျပာရရင္ လက္ႏွစ္ဘက္ကို ဆန္႔တန္းကာ ဟုိရမ္းဒီရမ္းနဲ႔ သဘင္သည္ ကေနသလိုမ်ဳိးပါပဲဘုရား။ ၿပီးေတာ့ ဘုရားရွင္တို႔ကို အာရံုျပဳၿပီး အမူအရာအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႕ ကန္ေတာ့ရတယ္လို႔လဲ ရွိခိုးသူ အမ်ဳိးသမီးႀကီးက ေျပာျပပါတယ္။
ေလာကမွ ဒီလိုရွိခိုးနည္းမ်ဳိးလဲ ရိွေသးပါလား လုိ႔ ေတြးမိပါတယ္။ မုျဒာကန္ေတာ့နည္းလို႔ နာမည္ေပးထားတဲ့ ကန္ေတာ့နည္း မ်ဳိးဟာ မွန္ကန္သင့္ေလ်ာ္မႈ ရွိသလား လို႔ တပည့္ေတာ္ သံသယ ျဖစ္မိပါတယ္ဘုရား။ ဒါေၾကာင့္ ရွိခိုးမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တပည့္ေတာ္အပါအ၀င္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္အားလံုး ေသေသခ်ာခ်ာ ဂဃနဏ သိသင့္တယ္လို႔ တပည့္ေတာ္ထင္ပါတယ္ဘုရား” လို႔ ေလွ်ာက္ထားလာပါတယ္။
သူနာျပဳဆရာမေလး ေျပာလုိက္တဲ့အခါက်မွ စာေရးသူတို႔ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၊ ဗုဒၶဂါယာသြားစဥ္က ျမင္ဖူးခဲ့တဲ့ ရွိခိုးနည္းတစ္မ်ဳိးကို သတိရမိတယ္။ အဲဒါကေတာ့ တိဗက္ဘုန္းႀကီးမ်ား ရွိခိုးကန္ေတာ့တဲ့နည္းပါ။ မတ္တတ္ရပ္ကေန ေျမႀကီးေပၚမွာ ၀မ္းလ်ားေမွာက္ၿပီး လက္ကိုဆန္႔တန္းထားပါတယ္။ ေျမႀကီးေပၚ ခႏၶာကိုယ္ကို ေမွာက္လ်က္ ျပားျပား၀ပ္လိုက္ မတ္တတ္ျပန္ရပ္လိုက္ ရွိုးခုိးေနတာကို ျမင္ခဲ့ရပါတယ္။ ဒါဟာ သူတို႔နည္းသူတို႔ဟန္နဲ႔ သူတုိ႔ယံုၾကည္ခ်က္အတုိင္း ရွိခိုးေနၾကတာပါ။ ဥပမာလူတို႔ေျပာတဲ့ စကားမ်ားဟာ ေဒသတစ္ခုနဲ႔တစ္ခု မတူ အေျပာအဆိုအသံုးအႏႈန္း ကြဲလြဲၾကပါတယ္။ ထို႔အတူပဲ တိဗက္ႏိုင္ငံက (မဟာယာန)တိဗက္ေတြရဲ႕ ရွိခိုးမႈဟာ တစ္မ်ဳိးတစ္ဘာသာျဖစ္သလို ျမန္မာႏိုင္ငံ က ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားရဲ႕ ရွိခိုးမႈဟာလဲ တစ္မ်ဳိး တစ္ဘာသာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ
က ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား သတ္မွတ္ထားတဲ့ ရွိခိုးနည္းကို ေဖၚျပေပးဖို႔ လိုအပ္တယ္လို႔ထင္ပါတယ္။
ေရွးဦးစြာ ရွိခုိးျခင္း ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရ ျဖစ္ေပၚလာပံုကို ဗဟုသုတျဖစ္ဖြယ္ ေဖၚျပေပးခ်င္တယ္။ စာခ်စ္သူမ်ား သည္းခံဖတ္ေပး ၾကပါ။
‘ရွိခိုး’ ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရဟာ အိႏၵိယ၊ သီဟုိဠ္က ရဟန္းေတာ္မ်ားဟာ ရွိခိုး၀တ္ျပဳလာၾကတဲ့ ဒါယကာ ဒါယကာမ လူငယ္လူရြယ္ မ်ားကို သုခီေဟာဟိ သုခိေတာ(တာ)ေဟာဟိ သုေခါ ေဟာဟိ စတဲ့ ျပန္လည္ ဆုေပးေလ့ရွိခဲ့ပါတယ္။ သုေခါ ေဟာဟိ ဆိုတဲ့ ျမန္မာ အသံထြက္ကို အိႏၵိယ သီဟိုဠ္အသံထြက္နဲ႔ေျပာရရင္ “ဆုခို ဟိုဟိ (ရႈခို ဟုိဟိ) လို႔ အသံထြက္ပါတယ္။
မြန္ျပည္နယ္ သထံုေခတ္မွာ ဒီလို ဆုေပးတဲ့ဓေလ့ေတြ ကူးစက္လာခဲ့ပါတယ္။ မြန္အသံထြက္မွာလဲ ဆုခို ဟုိဟိ လို႕ပဲ အသံထြက္ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ပုဂံသာသနာထြန္းကားခ်ိန္ နဲ႔ သေရေခတၱရာ သာသနာထြန္းကားခ်ိန္တို႔မွာ ရွိခုိးသူတဲ့သူမ်ားက အိႏၵိယ သီဟုိဠ္ရဟန္းမ်ားရဲ႕ ရႈခို ဟုိဟိ ဆိုတဲ့ ဆုေပးသံကို ၾကားခဲ့ၾကရပါတယ္။ ထိုေခတ္က ရိွခုိး၀တ္ျပဳတာကို “ရႈခို ျပဳျခင္း”လို႔ ေ၀ါဟာရ ျပဳခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီကေန ရႈခိုျပဳ ဆိုတဲ့ေ၀ါဟာရကို ေျပာဆိုသံုးႏႈန္းခဲ့ၾကရာက ရႈခိုျပဳ ရွိခိုျပဳ ရွိခိုးျပဳ လို႔ ျမန္မာေ၀ါဟာရ သက္သက္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ဟန္တူပါတယ္။ ထိုေ၀ါဟာရေပၚေပါက္လာပံုနဲ႔ပတ္သက္လို႔ အျခားအေၾကာင္း မ်ားရွိေသးရင္လဲ ပညာရွင္မ်ား ထုတ္ေဖၚေရးသားၾကဖို႔လဲ ေျပာလိုပါတယ္။
တစ္ဖန္ ရွိခိုးတာနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ၁-ကာယဝႏၵနာ ။ ၂-၀ါစာဝႏၵနာ။ ၃-မေနာ၀ႏၵနာ ရယ္လို႔ ရွိခုိင္းျခင္း သံုးပါးရွိပါတယ္။
၁။ ။ႏႈတ္ကမဆိုဘဲ လက္အုပ္ခ်ီ ဦးညြတ္ဝတ္ခ် ရွိခိုးတာကို ကာယဝႏၵနာ လို႔ေခၚတယ္။
၂။ ။ႏႈတ္သက္သက္ျဖင့္ ဗုဒၶံ ၀ႏၵာမိ စတဲ့ ရြတ္ဆိုၿပီး ရွိခိုးတာကို ၀ါစာဝႏၵနာ လို႔ေခၚပါတယ္။
၃။ ။ကိုယ္ႏႈတ္မပါ စိတ္နဲ႔အာရံုျပဳ ရွိခိုးတာကို မေနာဝႏၵနာ လို႔ေခၚပါတယ္။
အဲဒီသံုးအပါးအနက္ ကိုယ္ျဖင့္ရွိခိုးရတဲ့ (ကာယဝႏၵနာ)မွာ
(က) အဥၨလီကမၼ ဝႏၵနာ ။ (ခ) ပဥၥပတိ႒ိ ဝႏၵနာ။ (ဂ) အတိဂါရ ဝႏၵနာ။ (ဃ) ေထရ ဝႏၵနာ ရယ္လို႔ ေလးမ်ဳိး ကြဲျပားပါတယ္။
အဥၨလီကမၼ ဝႏၵနာ။ ။ ထိျခင္းႀကီးငါးပါး (ပဥၥပတိ႒ိ ) နဲ႔ ရွိခိုးျပဳခြင့္ မသာတဲ့အခါမ်ားမွာ လက္အုပ္ခ်ီရံုမွ် ရွိခိုးျခင္းပါ။ အခ်ဳိ႕ အခ်ိန္ေနရာေတြမွာ ရဟန္းေတာ္မ်ားကို ဖူးျမင္ရတဲ့အခါ ထိျခင္းငါးပါးနဲ႔ ရွိခိုးဖို႔ အခြင့္မသာဘဲ ျဖစ္တတ္တယ္။ ထိုအခါမ်ဳိးမွာ လက္အုပ္ခ်ီရံု ခ်ီၿပီး ရွိခိုးတာကို အဥၨလီကမၼဝႏၵနာ လို႔ ေခၚပါတယ္။
ပဥၺပတိ႒ိ ဝႏၵနာ။ ။ တည္ျခင္းႀကီးငါးပါးျဖင့္ ရွိခိုးတာကို ေခၚပါတယ္။ ဒါနဲ႔စပ္လို႔ ပဋိသမၻိဒါမဂ္ဂ႑ိပုဒ္မွာ ျပဆိုထားတဲ့ ရွိခိုးနည္းက တစ္ေတာင္ဆစ္ႏွစ္ဘက္ အဂၤါႏွစ္ခ်က္။ ဒူးဆစ္ႏွစ္ဘက္က အဂၤါ ႏွစ္ခ်က္။ ဦးေခါင္းအဂၤါတစ္ခ်က္ယူၿပီး ထိုအဂၤါငါးခ်က္(ပဥၥပတိ႒ိတ)နဲ႔ ရွိခိုးတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
တဖန္ သီလကၡန္ဆရာရဲ႕ တည္ျခင္းငါးပါးယူပံုကေတာ့ (၁) ေျခဖ်ားတို႔ ေျမ(ၾကမ္းျပင္)မွာ တည္ျခင္း။ (၂)ဒူးဆစ္တို႔ ေျမ(ၾကမ္းျပင္)မွာ တည္ျခင္း။ (၃) တစ္ေတာင္ဆစ္တို႔ ေျမ(ၾကမ္းျပင္)မွာ တည္ျခင္း။(၄)လက္ဖ၀ါးတို႔ ေျမ(ၾကမ္းျပင္)မွာတည္းျခင္း။ (၅) နဖူးကို ေျမ(ၾကမ္းျပင္)မွာ တည္ျခင္း ဆိုၿပီး တည္ျခင္းငါးပါး ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ေစ ရွိခိုးတဲ့ေနရာမွာ ေျခ၊လက္ ၊ နဖူး ၊တစ္ေတာင္၊ ဒူး ဆိုတဲ့ တည္(ထိ) ျခင္းငါးပါးျဖင့္ ရွိခိုးၾကတာပါ။ဒါကိုပဲ ပဥၥပတိ႒ိတ ဝႏၵနာ လို႔ေခၚပါတယ္။
အတိဂါရ ဝႏၵနာ။ ။ အတိဂါရ ဝႏၵနာဆိုတာက တည္(ထိ)ျခင္းႀကီးငါးပါးနဲ႔ ရွိခိုးၿပီးတဲ့ေနာက္ ေျခကိုဖက္ျခင္း၊ ပြတ္ျခင္း၊မ်က္ႏွာနဲ႔ အပ္ျခင္း၊ ေျခေခ်ာင္းတို႔ကို ႏႈတ္ခမ္းနဲ႔ ငံုစုပ္ျခင္း တို႔ျဖင့္ လြန္လြန္ကဲကဲ ရိုေသျမတ္ႏိုးတဲ့အမူအရာနဲ႔ ရွိခိုးျခင္း ကို အတိဂါရ ဝႏၵနာ လို႔ ေခၚပါတယ္။ ထိုအတိဂါရ ဝႏၵနာ နဲ႔စပ္လို႔ ဘုရားရွင္လက္ထက္က သာ၀တၳိၿမိဳ႕မွာ အလြန္မာနႀကီးတဲ့ ပုဏၰားတစ္ဦးရွိခဲ့ဖူးတယ္။ သူ႔နာမည္က မာနတၳဒၶ လို႔ ေခၚပါတယ္။ သူဟာ အျခားျခားေသာ မိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္းမ်ားအေပၚမွာ မာနႀကီးရံုတင္မက ကိုယ့္ရဲ႕ မိခင္ဖခင္တို႔အေပၚမွာေတာင္ မာနမခ်။ ဒါေၾကာင့္ မိဘမ်ားကိုလဲ ရွိမခိုး၊ ဆရာသမားကိုလဲ မရိုေသ၊ အစ္ကိုႀကီး အစ္မႀကီးမ်ားကိုလဲ မေလးစားဘဲ ရွိေနတယ္။ တစ္ေန႔ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးက ပရိသတ္မ်ားကို တရားေဟာေတာ္မူေနပါတယ္။ ထိုအခိုက္ တရားပြဲရွိရာသုိ႔ မာနတၳဒၶ ပုဏၰား ေရာက္လာပါတယ္။
“ငါ့ကို ရဟန္းေဂါတမက စတင္ၿပီးစကားေျပာမွ ငါ စကားျပန္ေျပာမယ္” လို႔ စိတ္အႀကံနဲ႔ စကားမေျပာဘဲ ေနခဲ့ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ကလဲ မာနနဲ႔ ထိုင္ေနတဲ့ ပုဏၰားကို စကား လံုး၀ ေျပာေတာ္မမူခဲ့ပါ။ ထုိအခါ ပုဏၰားက “ရဟန္းေဂါတမဟာ ငါလို ဇာတ္ျမင့္တဲ့သူက တရားနာလာတာေတာင္ ႏႈတ္ဆက္ စကား ေျပာျခင္းမရွိ၊ငါ့ရဲ႕စိတ္အႀကံကိုလဲ သိပံုမရပါဘူး၊ သိစရာအားလံုးကို သိတယ္ဆုိတာ ဟုတ္ဟန္မတူပါဘူးေလ” လို႔ေတြးၿပီး ထျပန္ဖ႔ို ဟန္ျပင္ပါေတာ့တယ္။ အဲဒီအခါက်မွ ဘုရားရွင္က ပုဏၰားရဲ႕စိတ္အႀကံကို သိေတာ္မူတဲ့အတြက္ “အသင္ပုဏၰား….မိမိအက်ဳိးလိုလားတဲ့သူမ်ားဟာ မာန္မာနေထာင္ေနလုိ႔ ဘာအက်ဳိးထူးလာမွာလဲ၊ အက်ဳိးမရတဲ့ အျပင္ အရံႈးသာအဖတ္တင္မွာေပါ့။ မိမိက အက်ဳိးလုိလားလို႔ လာခဲ့တယ္ဆိုရင္ ထိုအက်ဳိးတရားမ်ား တိုးပြားေအာင္ ျပဳလုပ္ဖို႔လိုတာေပါ့” လို႔ မိန္႔ေတာ္ေတာ္မူလိုက္ပါတယ္။ ထိုအခါ ပုဏၰားက “ငါ့ရဲ႕စိတ္အႀကံကို ဘုရားရွင္ သိေတာ္မူေနပါလား” ဆိုၿပီး စိတ္အားတက္ၾကြ ဝမ္းသာၾကည္ညိဳမႈေတြ ျဖစ္ခဲ့ရၿပီး၊ ဘုရားရွင္ရဲ႕ ေျခေတာ္အစံုကို သူ႕ရဲ႕ဦးေခါင္းနဲ႔ပြတ္တိုက္၊ ပါးစပ္နဲ႔လဲ စုပ္ကာ လက္နဲ႔လဲ ဆုပ္နယ္ၿပီး ရွိခိုးေနပါေတာ့တယ္။ သူ႔ရဲ႕ႏႈတ္ကလဲ “တပည့္ေတာ္ဟာ မာနတၳဒၶ ဆိုသူပါဘုရား” လို႔ အဖန္ဖန္အထပ္ထပ္ေျပာဆို ေလွ်ာက္ထားလိုက္ ပါတယ္။ ေဒသနာလာအေၾကာင္းအရာက မၿပီးဆံုးေသး၊ ဆက္ရန္ရွိေနေပမဲ့ အတိဂါရ ဝႏၵနာ ကိုျပလိုရင္းသာျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီမွ်ေလာက္ပဲ ေဖၚျပလိုက္ပါတယ္။
တဖန္ အညာသိေကာ႑ညမေထရ္က ဘုရားရွင္အား ပရိနိဗၺာန္စံဖို႔အေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားၿပီးတဲ့ေနာက္ ရွိခိုးတဲ့အခါမွာလဲ လြန္ကဲၿပီး ရိုေသေလးျမတ္ၾကည္ညိဳတဲ့စိတ္နဲ႔ အတိဂါရ ဝႏၵာ ျဖင့္ ရွိခိုးခဲ့တာ ကိုေတြ႕ရပါတယ္။
ေထရ ဝႏၵနာ။ ။သီတင္း(သိကၡာ၀ါ)ငယ္တဲ့ရဟန္းက မေထရ္ႀကီးမ်ားအား ရွိခိုးတာကိုေတာ့ ေထရ ဝႏၵနာ လို႔ ေခၚပါတယ္။ ထိုရွိခိုးနည္းမွာ (စံပယ္ လက္အုပ္ ေျခဆုပ္ ခ်စ္ခင္ ရုိေသထင္ ငါးအင္ရွိခိုးနည္း)ဆိုတဲ့ လကၤာနဲ႕အညီ ရဟန္းငယ္မ်ားက သိကၡာ၀ါႀကီးေသာ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားကို ရွိခိုးတဲ့အခါ (၁)လက္ယာပုခံုးကိုသကၤန္းနဲ႔ မၿခံဳရံုရ လက္ယာပုခံုးကုိ ေဖၚၿပီး လက္၀ဲလက္ေပၚမွာ လက္ကေတာ့ စံပယ္တင္ရံုရပါမယ္။ (၂) လက္အုပ္ခ်ီရမယ္။ (၃) ရွိခိုးတ့ဲအခါ ေထရ္ႀကီးရဲ႕ေျခကို လက္ျဖင့္ ဆုပ္ကိုင္ရမယ္။(၄) ခ်စ္ခင္ၾကည္ညိဳျခင္းကို ျဖစ္ေစရပါမယ္။ (၅) ေလးစားျမတ္ႏိုးတဲ့ အမူအရာရွိရမယ္။ ထို အဂၤါငါးခ်က္နဲ႔ ရဟန္းငယ္က မေထရ္ႀကီးမ်ားကို ရွိခိုးျခင္းကို ေထရ ဝႏၵနာ လို႔ေခၚပါတယ္။ ဒီရွိခုိးနည္းမ်ားဟာ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား က်င့္သံုးတဲ့နည္းျဖစ္တယ္။
(မဟာသုတဒီပနီက်မ္း၊ ပထမတြဲ)
အခ်ဴပ္ေျပာရရင္ေတာ့ လက္ကို ကိုးရိုးကားရားလုပ္ၿပီး ရွိခိုးတဲ့မုျဒာရွိခိုးနည္းဆိုတာေတြဟာ ဘုရားရွင္ လက္ထက္ကလဲ မရွိသလို အခုလဲ မရွိ ေနာင္လဲ ရွိလိမ့္မယ္မဟုတ္ပါ။ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားအတြက္ ေဖၚျပခဲ့တဲ့ ရွိခုိးနည္းဟာ အမွန္ဆံုးျဖစ္တယ္ဆိုတာ တင္ျပေပးလုိက္ပါတယ္။
Categories:
ဘာသာေရး,
ရိွခုိးပူေဇာ္ျခင္း,
အယူမွားမ်ား